STEM-ovci u studijskom posjetu Norveškoj
Pripadnici projektnog tima projekta „STEM – moje obrazovanje“ sudjelovali su u studijskom posjetu Norveškoj, jednoj od glavnih aktivnosti projekta. Ukupno 24 člana projektnog tima iz triju osnovnih škola (OŠ J. Kozarca u Semeljcima, J. J. Strossmayera u Trnavi i OŠ Đakovački Selci) posjetili su nekoliko norveških obrazovnih institucija.
Lokalno vodstvo predstavnika norveškog partnera, organizacije Åpenhet AS iz Osla, omogućilo je posjete važnim obrazovnim institucijama tijekom triju službenih dana posjeta.
1. dan – dobrodošlica i upoznavanje Osla
Nakon prvog noćenja u Oslu hrvatski tim upoznao se sa svojim domaćinom, Klengom Bratveitom iz norveške partnerske organizacije. On je hrvatsku ekipu kratko upoznao s ciljevima i aktivnostima koje ih očekuju u Oslu te dao nekoliko korisnih savjeta kako se snaći u Oslu – što posjetiti, kako putovati, gdje jesti…
2. dan – posjet Agenciji za obrazovanje grada i regije Oslo
Prvog dana posjeta članovi projektnog tima iz Hrvatske posjetili su Agenciju za obrazovanje grada i regije Oslo, gdje su ih tri norveške stručnjakinje, Sigrid Moen, Bente Voldset i Maren Klemetsen Grindstad uvele u norveški obrazovni sustav i pristupe nastavi matematike i fizike.
Sigrid Moen je u početku pojasnila hijerarhijsku strukturu norveškog obrazovnog sustava – kako se mijenjaju i izrađuju kurikuli, kako surađuju škole i agencije i resorsne institucije… i dok se u administrativnom dijelu uglavnom uočavalo sličnosti s hrvatskim sustavom – kod implementacije istog uočene su značajne razlike.
Nije sve bilo suhoparno predavanje, jer sljedeće predavačice, nastavnice matematike i fizike Bente Voldset i Maren Klemetsen Grindstad, na početku su hrvatskom timu zadale problemski zadatak – bez točnog odgovora. Ovime su nas uvele u osnovu norveškog obrazovanja – argumentiranje vlastitih i uvažanje tuđih stavova.
Još jedan red predavanja i novi problemski zadatak – s papirom za pečenje – zaključili su prvi dan studijskog posjeta.
3. dan – posjet Tehničkom muzeju u Oslu
Drugi dan posjeta bio je rezerviran za posjet Tehničkom muzeju u Oslu, instituciji koja je usko povezana sa svim razinama školstva.
Tehnički muzej nije tek institucija koja prikuplja i izlaže stare primjerke tehnologije, nego aktivno sudjeluje u poboljšanju obrazovanja učenika u Norveškoj, a posebno darovitih u STEM području.
Upravo prilikom našeg ulaska u muzej pretekla nas je grupa vrtićaraca koji se od najmanjih nogu upoznaju s pojmovima kao što je brzina, otpor, gravitacija… i sve to pomoću uređaja koji im istovremeno pružaju zabavu i učenje. Primaran cilj Muzeja nije toliko pružiti znanje najmanjim uzrastima, nego osnažiti njihov interes kako bi se djeca sama razvijala u određenom smjeru.
Jedan od vodiča, Joachim Solum, omogućio je STEM-nastavnicima posjet posebnom kabinetu koji je koju minutu prije napustila skupina učenika većeg uzrasta. Oni su bili na dvotjednoj edukaciji za darovite učenika iz STEM-a, a učili su se naprednijem programiranju.
Osim osnaživanja interesa i učenja programiranja Muzej omogućuje i druge vrste radionica – od graditeljstva do astronomije i planetarija. Tu je bio i simulator slijetanja na Mjesec, koji je dvaput iskušao učitelj Miroslav Grabar – i dvaput se razbio!
Ništa od ovog nije besplatno za norveške učenike, a njihovi roditelji obvezni su sudjelovati u financiranju njihovog naprednijeg obrazovanja udjelom od 20 posto. Ostatak se financira iz drugih izvora. Među ostalim, čak i gradske četvrti grada Osla sudjeluju u financiranju izleta škola i vrtića s njihovog administrativnog područja.
Ostatak izloženih primjeraka mogao se obići bez posebnog redoslijeda, a uključivao je niz izložbenih primjeraka iz medicine (čak se moglo „slagati“ utrobu čovjeka), energetike, transporta, komunikacija, glazbenih instrumenata i starih primjeraka računala.
4. dan – Posjet Osnovnoj školi Brannfjell
Pretposljednji dan studijskog posjeta ostao je rezerviran za ono što i sami članovi hrvatskog tima rade – svjedočenju nastavi iz prve ruke. Domaćin je bila Osnovna škola Brannfjell iz Osla, koja je hrvatskom timu omogućila rijetku priliku da na samom početku nastavne godine posjeti njihovu školu i promatra nastavu.
Hrvatski tim na samom početku dočekao je ravnatelj škole, Peter Streijffert koji nas je upoznao s norveškim sustavom obrazovanja u osnovnom školstvu – od broja sati po predmetu i učitelju do odnosa s učenikom i roditeljima.
Ukratko, norveški pristup obrazovanju znatno je manje formalan, što se vidjelo i na oglednim satima. Naime, ravnatelj Streijffert omogućio je hrvatskim učiteljima da podijeljeni u tri skupine, naizmjenično posjete tri različita školska sata. Ravnatelj je pritom napomenuo da ćemo vidjeti obične, ni po čemu posebne sate, kako bi se norveško školstvo vidjelo onakvim kakvo zbilja jest.
Uslijedilo je iznošenje dojmova.
Nije ih manjkalo i bili su mješoviti… od dobre opremljenosti norveške škole do očuvanosti svakog komada inventara. Norveški učitelji u svom odnosu s učenicima vrlo su ležerni, a slično je izgledao i svaki od nastavnih sati. Kako je napomenuo ravnatelj Streijffert – norveške škole vode se načelom jednakosti, koja vrijedi i za odnos učenik-učitelj.
5. dan – Završni sastanak s norveškim partnerima
Posljednji dan posjeta, četvrtak 31. kolovoza…
U Oslu se naučilo dosta toga, a vidjelo još i više. U kratkom vremenskom intervalu između odjave iz hotela i polasak na aerodrom, bilo je vrijeme za završni sastanak s predstavnicima norveških partnera. Lena i Kleng opet su nas ugostili te smo razmijenili dojmove o petodnevnom boravku u Norveškoj i pozvali ih na završnu koferenciju projekta, za koju se nadamo da će održati u studenom.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |